Hidup untuk Belajar @ Belajar untuk Hidup?
By: As-Sarawaki
Dalam era dunia yang serba mencabar kini, mampukah sistem pendidikan yang kita ada sekarang seiring dengan perkembangan semasa dalam memenuhi tuntutan nafsu yang kian memuncak?
Persoalan di atas membawa kita kepada tajuk yang saya ingin kongsikan kepada pembaca sekalian.Sistem pendidikan yang kita ada sekarang adalah salah satu warisan penjajah yang hanya tertumpu kepada kemajuan lahiriah tanpa mengambil serius perkembangan naluriah yang mana pendidikan naluriah inilah adalah penawar yang paling mujarab bagi menangani isu gejala sosial di sekolah yang kian meruncing.
Apa itu pendidikan naluriah?
Selama ini, pendidikan tentang subjek agama islam hanya diletakkan sebagai subjek sampingan dan bila perkara sebegini berlaku, pada minda masysarakat sudah tertanam bahawa agama adalah bukan kepentingan utama tetapi hanyalah sebagai pelengkap dan keperluan sisi sahaja tidak seperti subjek-subjek lain seumpamanya matematik dan sains. Sepatutnya, sains dan matematik seharusnya seiring berkembang dengan pendidikan agama kerana islam itu sendiri tidak pernah memisahkan kehidupan(agama) dengan sains dan ilmu-ilmu yang lain.
Apa masalahya dengan sistem pendidikan kita sekarang sehingga menyebabkan ianya menjadi salah satu faktor berlakunya gejala sosial di sekolah amnya?
Sebenarnya, bukan subjek sains yang bermasalah.Bukan matematik yang ada masalah tetapi susunan dan keutamaan yang dipraktikkan dalam sistem itu sendiri. Sesungguhnya nabi Muhammad ada berpesan semasa khutbah terakhir baginda bahawa pegangan umatnya cuma ada dua sekiranya ingin berjaya di dunia dan akhirat iaitu Al-Quran dan As-Sunnah.Sebenarnya inilah masalahnya.
Sidang pembaca yang saya hormati sekalian,apa yang Islam ajar itulah yang ada dalam Al-Quran.Gejala sosial yang berlaku tidak lain dan tidak bukan kerana ilmu Al-Quran itu dijadikan subjek sampingan tetapi bukan subjek utama.Usah kita bersusah payah mencari penawar bagi masalah sosial ini kerana Allah SWT telahpun menyediakan penawarnya iaitu dua panduan itu tadi cuma kita sahaja yang tidak nampak akan keperluannya.
Apa syor anda?
Tidak perlu kita meniru formula barat dan penjajah untuk mengatasi masalah ini.Tepuk dada tanya iman.Saya yakin dan percaya golongan cendikiawan di Malaysia sudah mencukupi untuk memikirkan penawar terbaik untuk menangani masalah ini.Kenapa kita tidak kita gunakan mereka?Kenapa setiap kali memberikan cadangan untuk kepentingan bersama harus dipolitikkan?Ini tidak patut.Dalam sesetengah perkara sikap atau semangat kepartian perlu dipersisihkan.Dalam hal sistem pendidikan ini, saya menggesa pihak cendikiawan bergabung tenaga dan idea mencari cara terbaik membetulkan sistem pendidikan kita dengan kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Subjek agama jangan kita sisihkan dan jangan dinafikan kepentingannya.Sepatutnya ia dijadikan pendidikan yang sama pentingnya dengan sains dan matematik malah lebih daripada itu kerana agama adalah kehidupan dan kehidupan harus dipelajari dengan serius dan menjadi subjek utama yang perlu semua orang lulus dengan cemerlang.Kalau tidak mampu lulus dengan cemerlang maka tidak layak baginya untuk hidup kerana saya ulangi sekali lagi subjek agama itu kehidupan.Hidup untuk belajar@ belajar untuk Hidup...Renungkan bersama.
No comments:
Post a Comment