Monday, November 14, 2011

'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'



AIRMATA RASULULLAH SAW...

Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. 'Bolehkah saya masuk?' tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, 'Maafkanlah, ayahku sedang demam', kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.

Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah, 'Siapakah itu wahai anakku?'
'Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya,' tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan.

Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang.

'Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia.
Dialah malaikatul maut,' kata Rasulullah, Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya.

Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.

'Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?', tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah.
'Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu..
'Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,' kata Jibril.
Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. 'Engkau tidak senang mendengar khabar ini?', tanya Jibril lagi.
'Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?'
'Jangan khawatir, wahai Rasul ! Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: 'Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat
Muhammad telah berada di dalamnya,' kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik.

Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. 'Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.'
Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

'Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?'
Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu.
'Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,' kata Jibril.
Sebentar kemudian terdengar Rasulullah mengaduh, karena sakit yang tidak tertahankan lagi.....

'Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.'
Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi.
Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, ! Ali segera mendekatkan telinganya. 'Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku'
'peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.'


Diluar pintu, tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan.
Fatimah menutupkan tangan di wajahnya, dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

'Ummatii,ummatii,ummatiii?' yang bermaksud 'Umatku, umatku, umatku'
Dan, berakhirlah hidup manusia mulia yang memberi sinaran itu.
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya?
Allahumma sholli 'ala Muhammad wa baarik wa salim 'alaihi

Bayangkan betapa cintanya Rasulullah kepada umatnya sehinggakan kebimbangannya sampai ke akhir hayat. Wallahu A’lam.

Ziarah Amal & Korban ke kampung Bruit, Daro, Sarawak.





Ziarah Amal & korban anjuran yayasan Amal dengan kerjasama Bintulu Iqra' Center ini telah berlangsung pada 5-7 November 2011 yang lalu.Ia disertai seramai lebih kurang 30 peserta termasuk ahli keluarga beserta dengan anak-anak masing-masing. Sedikit kenangan ketika berada di sana(seperti di gambar). Antara objektif ziarah termasuklah menjalankan aktiviti korban (Yayasan Amal telah menyumbangkan seekor lembu untuk diinfaq kepada penduduk Kampung Bruit), membantu golongan yang kurang bernasib baik dengan sumbangan yang dibawa oleh rombongan, merapatkan silaturrahim di kalangan peserta rombongan dan penduduk kampung dan dalam masa yang sama mempelajari adat/kebiasaaan cara perayaan penduduk setempat.

Tuesday, September 6, 2011

Semester baru Selepas jalani Tarbiah Ramadhan

Assalamualaikum wbt & salam aidilfitri..

Alhamdulillah, setinggi kesyukuran semestinya kita rafa'kan ke hadrat Allah SWT kerana kita telah berjaya sekali lagi mengharungi ibadah puasa selama sebulan yang lalu. Alhamdulillah juga kita masih diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk menyambut syawal pada tahun ini,2011 bersama insan insan tersayang.

Tentunya tanpa rahmat dan belas Allah SWT kita tidak mungkin akan dapat merasakan nikmat berhari raya dan tanpa rahmatNya juga kita mungkin akan bertemu dengan malaikat dan tidak berjumpa lagi dengan saudara mara kita.

Adapun ramadhan menkehendakkan kita menunaikan perintah Allah SWT selama sebulan, namun perlu kita ingat akan kata-kata ramadhan medan tarbiah. Memang benar, medan ramadhan yang hanya sebulan itu akan hanya dapat dinilai keberkesanannya pada bulan-bulan berikutnya. ia membezakan antara amalan setiap individu yang menjadikan ramadhan mereka sebulan yang lalu sebagai ramadhan al-mubarak. berlainan dengan hanya yang berpuasa daripada makan & minum tanpa mengambil iktibar apa erti ramadhan yang sebenarnya.

Ramadhan yang sebulan tidak boleh dijadikan tali pengukur kepada kejayaan seseorang individu dalam ketekunan melaksanakan perintah Allah sebaliknya baki 11 bulan berikutnya adalah penentu dan tali ukur kepada keberkesanan pelajaran ramadhan yang telah ditempuhi selama sebulan berlalu.

kalau di bulan ramadhan, dia dapat bangun sahur jam 4 pagi, mengapa di bulan berikutnya bangun subuh jam 5 pg pun amatlah berat.Kalau ramadhan dia boleh mengawal nafsu amarah, nafsu melihat perkara mungkar, nafsu makan minum, nafsu berbelanja, nafsu melakukan perkara sia-sia, mengapa di bulan yang lain ia menjadi sukar? Apa beza hari-hari di bulan ramadhan dengan hari-hari di bulan yang lain. Sama panas sejuknya, sama tempoh 24 jamnya, sama pagi dan malamnya...Apa beza?

Tepuk dada tanya jiwa dan tanya iman.

Wallahualam. Renungan untuk yang menulis dan yang terbaca akan sedikit perkongsian ini.

Sekian,
Salman Razeni @ Bintulu,
Sarawak.

Thursday, August 18, 2011

Pesan P.Ramlee


Nujum Masai : Jika tuan bijaksana, marilah jwb soalan hamba.
Pak Belalang : Silakn Nujum Masai.
Nujum Masai : Apkah 1-banyak2, 2-sikit2, 3-kaddang2, 4-jarrang2?
Pak Belalang : Itu senang saja. Jawabnya Terawih!!
Nujum Masai : Jelaskan.
Pak Belalang : "1- Baanyak2" bermaksud minggu pertama byk orang dtg terawih. "2-sikit2" minggu ke-2 sudah sedikit org dtg terawih. "3-kaddang2" pd minggu ke-3 kadang2 saja org akan dtg tarawih, & "4-jarang2" pd minggu ke-4 jarang2 jumpa org dtg terawih..^__~

10 Ramadhan Terakhir


Assalamualaikum wbt...

Rasanya baru semalam saya mengeluarkan post di bawah bertajuk 10 Ramadhan. Malam ini kita akan masuk ke fasa ke-3 ramadhan yakni fasa terakhir. Fasa yang sinonimnya dengan fasa pembebasan daripad api neraka (Amiiin).

PERLUMBAAN

Saya tertarik dengan salah satu kata-kata pentazkirah sewaktu terawikh di masjid-masjid iaitu di bulan ramadhan ini kita diibarat berlumba.Kita semua sebenarnya dalam suatu perlumbaan bahkan Allah SWT sendiri menggunakan perkataan lumba dalam al-quran untuk menunjukkan bahawa ramadhan ini adalah untuk orang yang berjaya dalam perlumbaan itu.Barangsiapa yang memastikan persiapan untuk berlumba ini lengkap dan terbaik maka insyaAllah jentera atau mesin yang dipandunya itu akan bisa memberi saingan kepada pelumba-pelumba yang lain.

SOLAT SUNAT TERAWIKH

Salah satu contoh bentuk perlumbaan yang ketara ialah mengenai solat terawikh. Semakin hari kebiasaanya jumlah jemaah yang mengerjakan solat sunat terawikh akan mara ke hadapan. (bukan makin bersemangat tapi saf makin ke depan...hehe). Ini menunjukkan bahawa jemaah lain yang pada hari pertamanya atau minggu pertamanya berada dalam perlumbaan telah tewas di tengah jalan. Ini disebabkan sama ada enjinnya rosak, keletihan memandu lama, Ingin memandu sendiri atau sebagainya yang menyebabkan dia tidak dapat bersama dengan bakal pemenang perlumbaan itu nanti. Sesiapa yang kalah ini tadi sudah pastinya tidak mendapat nikmat berada di podium kemenangan untuk menerima hadiah dan mendapatkan penghargaan.

Kronologi ini dipakai kerana ia sangat mudah untuk difahami. Ia adalah pilihan kita sama ada untuk menang atau kalah. Peluang senantiasa terbuak dan walaupun sudah kalah di tengah jalan, pelumba yang tewas ini tadi masih boleh masuk ke litar untuk kebali berlumba namun ia terpaksa bekerja lebih memandangkan dia telahpun ketinggalan beberapa pusingan sebelum ini.


InsyaAllah teman-teman, kita cuba untuk pertingkatkan diri untuk kekal berada dalam perlumbaan ini yang mana musim perlumbaan tidak selalunya ada dan kerana kita khuatir kita tidak dapat berlumba untuk perlumbaan yang lain.

Sekian, untuk peringatan sendiri terutamanya.
Wallahualam.

Wednesday, August 10, 2011

10 ramadhan

Alhamdulillah, pejam celik pejam celik kita dah sampai hari ke sepuluh dan tak disedari juga malam ni kita baru sahaja masuk fasa kedua ramadhan yakni fasa keampunan....

Sewaktu terawikh tadi, rasa lapang dada dan gembira pun tak terkata...bukan apa terlihat budak-budak kecil yang bersolat terawikh bersama sehingga rakaat yang ke 23 (termasuk witr). Jarang sekali kita dapat lihat anak-anak kecil bertarawikh sehingga penghabisan dalam zaman sekarang. Bermain secara berhabis habisan ada kita tengok...Bak kata Alllahyarham Tan Sri P.Ramlee,,jarrrrang-jarrrrrang....hehe

Suka mengingatkan diri saya dan sahabat sekalian, sementara peluang terhidang ini, rebutlah kerana ianya belum tentu berulang untuk setahun akan datang. Kudrat kita siapa yang tahu kecuali Allah SWT...


Wallahualam...

Sunday, July 31, 2011

Latihan Bermula

Assalamualaikum wbt & salam ramadhan al-Mubarak...

Hari ini 01 Ogos 2011, seluruh umat Islam di Malaysia mula melaksanakan ibadah puasa bagi tahun 2011/1432H. Selalunya bila mulanya puasa yang penuh adalah masjid,gerai-gerai, bazaar dan sebaginya. Manakala makanan yang paling popular ialah buah kurma.Alhamdulillah bertambahlah rezeki Pak Yusof Tayyub kita...

saya bukan ingin menceritakan kemeriahan menyambut awal ramdhan yang saya kira pembaca lebih arif mengenainya. Saya ingin membawa kepada konsep sebenar apa itu ramadhan dan apakah sebenar hikmah ganjaran berlipat kali ganda di bulan ramadhan.

Tuan/Puan yang dirahmati,

Ramadhan sebenarnya bukanlah waktu atau platform untuk meraih ganjaran berlipat ganda semata-mata, tetapi sebenarnya ramadhan yang dikurniakan oleh Allah SWT ada mesej lain di sebaliknya. Ia sengaja diangkat oleh Allah berbanding bulan-bulan yang lain kerana ingin membantu manusia meraih semaksimum ganjaran dan antara tujuan utama yang lain ialah sebagai medan latihan untuk hambanya melatih diri ringan beribadah kepada Allah SWT.Medan latihan ini dimotivasikan dengan ganjaran yang besar supaya manusia sekaliannya berasa usaha/ibadah mereka diterima/dirasai ganjarannya dan apa yang palin penting ialah menunjukkan sayangnya Allah SWT kepada hambaNya yang beriman.

Sifat sayang dan pemurah Allah ini tidak dapat dinafikan kerana pada bulan ramadhan sahaja, Allah telah menawarkan pelbagai nikmat dan ganjaran cuma terpulang kepada individu sama ada untuk meraihkannya ataupun tidak.

Justeru, rakan-rakan dan sahabat sekaliannya, saya ingin mengingatkan diri saya sendiri terutamanya dan juga kalian semua untuk sama-sama kita manfaatkan bulan rahmat ini dan pada awalnya ini tidak salah untuk kita memaksa diri dahulu dan saya jamin sekiranya kita kerap memaksa diri untuk beribadah, nescaya suatu hari ia akan menjadi rutin dalam kehidupan seharian. inilah konsep dalam ramadhan, bulan yang melatih kita untuk terus beribadahkepada Allah dan kemenangan itu akan dirasai selepas berakhirnya ramadhan di mana kita mampu melaksanakan ibadah di bulan-bulan yang lain.

Sekian,

Sunday, July 24, 2011

RAMADHAN MENJELMA LAGI


Assalamualaikum wbt. Setahun yang lalu (2010), saya telah keluarkan post yang sama. Saya sengaja menyalinkannya semula supaya kita ingat amalan kita setahun yang lalu(2010). setahun telah berlalu dan masa itu akan tiba lagi dalam masa seminggu dari sekarang. ADAKAH AZAM KITA KUAT UNTUK BERHADAPAN DENGAN RAMADHAN KALI INI???

Sajak ringkas untuk semua teman,

Ku mengharapkan ramadhan kali ini penuh makna.
.kerna aku tidak pasti kedatangannya untuk kali kedua.
.ibadah zakat dan juga puasa..adakah bisa menghapus dosa.
.seorang hamba kerdil yang hina..yang sentiasa mendamba.
.kasih rahmat yang maha Esa..ku berserah segalanya.
.berlindung di sebalik kekuasaanNya.
.menumpang rahmat bulannya yang mulia.
.mendakap kasih rahmat Tuhan yang maha kaya.
.berserah diri semata-mata.
.hanya kerana diri tidak berdaya.
.untuk menggalas amanahNya.
.khalifah Allah di atas dunia.


Salam Ramadhan 2011 sahabat-sahabat pembaca yang dirahmati Allah....di atas bukanlah ungkapan lirik lagu manbai mahupun siti nurhaliza..tetapi suatu warkah ungkapan rasa..seorang hamba yang hina..untuk memohon ampun dan rahmat dari Tuhannya.

Semoga ramadhan kali ini adalah ramadhan yang menjadikan diri kita seorang yang baru dan matang.jikalau dulu kita seorang yang jahil,kini kita seorang yang berpengetahuan..jika dahulu kita seorang yang fasiq, maka kini seorang yang 'alim.....Salam Ramadhan dan Salam 'Aidilfitri.......

Maaf Zahir & Batin.

Salman Razeni & family

Chit chat Chit chat

Assalamualaikum semua,

Sebarkanlah kebaikan walaupun hanya satu ayat.Dan sebarkan juga kebaikan walaupun hanya satu sen (Celcom)kerana mungkin satu ayat itu yang akan menyelamatkan kita di hari akhirat kelak.

Jngn bngga brkulit ptih krna klit trkhr kita=tnah liat
> " jngn bngga dngn rumh bgus n bsr krna rmh trkhr kt =kuburan
> " Jangan bangga dengan baju bagus karena baju Terakhir kita= kain kafan
> " jangan bangga dgn Mobil & Motor bagus ,karena kendaraan kita yang Terakhir = keranda.

SYAFAAT AL-QURAN

Hadis yang Menarik

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda : 'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata, Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang. Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'

Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi


Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'


Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana


'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'


Saat Anda membwa Al-Quran, syaitan biasabiasa saja...tengok je..
Saat Anda membukanya, syaitan mulai curiga.
Saat Anda membacanya, ia resah dan gelisah.
Saat Anda memahaminya, ia kejang kejangan.
Saat Anda mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan sehari-hari.ia stroke...Teruskn membaca & mengamalknnya agar syaitan terus stroke .
Saat Anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata "jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung

Sunday, June 26, 2011

Peringatan semula : KHUTBAH WIDA' Rasulullah

Ibnu Mardawih RA telah mengeluarkan daripada Ibnu Abbas R.A katanya: Rasullullah SAW telah mengerjakan Haji Perpisahan. Baginda membuat halaqah dihadapan pintu Kaabah,
Baginda bersabda: “Wahai Manusia! Mahukah kamu beritahu alamat Qiamat?", Maka bangunlah Salman R.A sambil berkata: Sila beritahu kami, ayah dan emak saya menebus(membela) diri Tuan.
Baginda bersabda: Setengah daripada alamat Qiamat itu adalah:

* 1. Mencuaikan Sembahyang.
* 2. Dan menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat).
* 3. Dan memuliakan hartawan.

Salman R.A bertanya: Apakah berlaku perkara ini?
Baginda menjawab: Ya demi Allah SWT yang mana diriku ditanganNya
Ketika itu wahai Salman R.A:

* 4. Dan memuliakan hartawan.
* 5. Dan Hasil kekayaan yang diambil daripada peninggalan orang kafir atau sebagainya menjadi rebutan.
* 6. Dan dipercayai kata-kata pembohong.
* 7. Dan didustakan (ditolak) kata-kata orang benar
* 8. Dan memberi amanah kepada orang yang khianat.
* 9. Dan dikhianatkan orang yang amanah.
* 10. Dan bercakap dikhalayak ramai oleh orang yang tidak sepatutnya bercakap.
* 11. Dan ditolak akan kebenaran Al-Quran dan Sunnah oleh 9 dari 10 mereka.
* 12. Dan lenyaplah Islam, hanya tinggal namanya sahaja.
* 13. Dan Al-Quran diabaikan kehendak dan tuntutannya, Hanya tinggal tulisannya sahaja.
* 14. Dan dihiaskan Al-Quran dengan tinta Emas
* 15. Dan kaum lelaki menjadi gemuk(lemak).
* 16. Dan pendapat kaum wanita dipatuhi didalam mesyuarat.
* 17. Dan anak-anak muda(remaja) membaca khutbah diatas mimbar.
* 18. Dan akan berkhutbah oleh kaum wanita.
* 19. Dan ketika itu dihiaskan masjid sepertimana dihiaskan gereja Kristian dan Kuil Yahudi.
* 20. Dan ditinggikan binaan menara masjid.
* 21. Dan akan ramai orang yang mengunjungi masjid tetapi hati mereka saling benci membenci.
* 22. Dan mereka bertengkar/bertikam lidah didalam masjid.
* 23. Dan mereka berkumpul untuk hawa'.

Salman R.A lagi: Apakah perkara ini akan berlaku demikian itu, wahai Rasulullah SAW?
Baginda menjawab: Ya demi Allah SAW yang mana diriku ditanganNya:

* 24. Ketika itu keadaan orang mukmin lebih hina daripada hamba sahaya perempuan. Hancur hatinya bagai hancurnya garam dalam air kerana
terlalu sedih melihat amalan mungkar yang berlaku yang tidak berdaya disekat dan diubahmya.
* 25. Dan kaum lelaki didalam memuaskan nafsunya pada kaum sejenis (Amalan kaum Lut) manakala kaum wanita juga pada kaum sejenisnya.
* 26. Dan dicemburui kepada remaja comel bagaimana dicemburui anak dara.
* 27. Ketika itu wahai Salman, Pemerintah terdiri dari golongan fasik.
* 28. Dan manakala menterinya pula dari golongan yang jahat.
* 29. Dan Pemegang amanah pula dari golongan pengkhianat, Mereka mencuaikan sembahyang dan menurut hawa nafsu. Sekiranya kamu berada dizaman itu, maka kerjakan sembahyang ketika masuk waktunya.
* 30. Ketika itu Salman! Datanglah tentera-tentera upahan dari timur dan barat, Tingkah laku mereka seperti maanusia manakala hati mereka seperti syaitan(sentiasa merancang kejahatan), Mereka tidak kasihan belas kepada golongan muda dan tidak menghormati golongan tua, Ketika itu wahai Salman R.A!, Ramai orang berkunjung ke Baitullah kerana mengerjakan Haji.
* 31. Raja dan Pemerintah berkunjung ke Baitullah untuk berseronok dan makan angin/melancung.
* 32. Dan manakala golongan kaya dan korporat pergi ke Baitullah kerana urusan perniagaan.
* 33. Dan disamping itu golongan miskin pula kerana memohon derma dan sedekah
* 34. Dan manakala golongan Ulama' dan Qori mencari nama dan kemegahan.

Bertanya Salman dengan perasaan hairan: Apakah berlaku perkara seperti itu?,
Baginda menjawab: Ya demi Allah SWT yang mana nyawaku ditanganNya. Ketika itu wahai Salman RA:

* 35. Dusta dan pembohongan menjadi perkara lumrah dan tersebar dengan meluas.
* 36. Dan akan muncul bintang berekor.
* 37. Kaum wanita giat membantu suami mereka dalam perniagaan.
* 38. Pasar dan kedai berdekatan

Salman RA bertanya: Apakah dimaksudkan dengan berdekatan?
Baginda menjawab: Merosot perniagaan dan kurang keuntungan, Ketika itu wahai Salman RA!, Allah akan membangkitkan ular kuning yang akan menyambar kepala Ulama'-ulama' yang melihat amalan-amalan mungkar dilakukan tetapi tidak emnghalangnya dan mengubahnya.
Bertanya Salman RA dengan perasaan hairan: Apakah berlaku perkara yang sedemikian?
Baginda menjawab: Ya demi Allah SWT yang membangkitkan Muhammad yang dengan Agama yang benar.

Tafsir Al-Dhuree Manthur(Al-Iman Al-Syayuhi RA)


Rakan rakan dan teman-teman sekalian, kita lihat majoriti daripada apa yang diwasiatkan oleh Rasulullah itu telah banyak berlaku dan ada di antaranya yang telahpun menjadi kebiasaan. mari kita renung sejenak, banyak mana kita menipu, banyak mana kita melakukan dosa dan kemungkaran....tepuk dada tanyalah iman. (untuk mengingatkan diri sendiri yang selalu alpa ini)

Saturday, June 4, 2011

Senyum


Peribadi Rasulullah:

Kata Saidina Umar, “Rasulullah SAW tersenyum dan Baginda adalah orang yang paling bagus giginya.” (Hadis diriwayatkan Ibnu Hibban) Seorang lagi sahabat Rasulullah SAW, Abdullah bin Al-Harist menyatakan, “Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Senyum adaah sedekah yang paling mudah dibuat namun ianya sering dilupakan dan terkadang sengaja dilupakan. Manusia seolah-olah tidak inginkan kelebihan yang Allah tawarkan.Rasulullah telah mengigatkan kita supaya jangan mengabaikan amalan senyum ini.

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh HR. Muslim, Rasulullah berpesan, “Janganlah kalian menganggap remeh kebaikan itu, walaupun itu hanya bermuka cerah pada orang lain,”.

Ada 15 perkara yang boleh kita kongsi mengenai senyum. Mungkin bermanfaat untuk kita semua. Walaupun tidak amalkan semuanya, satu pun telah mencukupi. Antara amalan yang disukai Allah ialah sampaikan ilmu dan ilmu tersebut diamalkan oleh orang lain walaupun sedikit.

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.


2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.


3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 ototmuka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.


4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.


5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar dengupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.


6. Kita juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.


7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.


8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .


9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).


10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.


11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.


12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.


13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.


14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakansesebuah ikatan.


15. Ada pujangga menyebut :
" SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA".


Justeru, saya juga enyeru diri saya dan juga sahabat-sahabat sekalian untuk sama-sama kita senantiasa senyum. Tapi kena beringat senyuman biar bertempat dan biarkan keikhlasan terpancar daripada senyuman kita itu dan ianya bermanfaat kepada yang memandangnya. :-)

Thursday, May 26, 2011

SELAMAT HARI GAWAI DAYAK 2011


Assalamualaikum wbt & salam sejahtera

Sedar tak sedar, setengah tahun telah berlalu merentasi angka 2011. Acara demi acara kita lalui dan begitu juga dengan banyak sekali perayaan dan keramaian yang telah kita sambut. Beberapa hari juga lagi kita akan melihat sahabat dan rakan kita dari suku kaum iban akan meraikan sambutan Hari Gawai Dayak 2011.Masalahnya yang tak gawai lebih awal cuti daripada yang gawai.hehehe

Tapi tidak mengapa, itulah yang dialami dalam masyarakat majmuk. Kita akan saling ucap mengucapi keselamatan antara satu sama yang lain tanpa mengira kaum, agama mahupun bangsa.

Justeru,pada kesempatan ini saya ingin mendahulukan ucapan selamat menyambut Hari Gawai Dayak 2011 kepada semua rakan-rakan dan masyarakat Sarawak yang menyambut perayaan ini tidak kira anda berada di mana sekalipun.

Sekian daripada Salman Razeni (Melanau).

Sunday, May 1, 2011

FITNAH: Bilakah akan Berakhir???

assalamualaikm wbt.
hari ini kita lihat budaya fitnah memfitnah kian meenjadi satu budaya Malaysia yang saya amat risau.Kalau inilah warisan yang igin kita tinggalkan kepada generasi muda akan datang, maka saya yakin dan percaya ketemaduanan yang kita banggakan selama ini tidak akan kekal lama.Saaya dapat rasakan yang Malaysia tidak mungkin mampu untuk merealisasikan wawasa 2020 nya ittu sekiranya budaya politik dan sosial kita masih seperti yang dilihat hari ini. wawasan tersebut akan menjadi suatu yang retorik semata-mata.

Politik
Yang jelas, budaya ini amat ketara berlaku dalam politik. Budaya fitnah dijadikan suatu yang mesti dalam usaaha menarik perhatian serta meraih undi. Adakah tafsiran demokrasi seperti yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia adalah seperti yag berlaku hari ini? Demokrasi yang membenarkan fitnh sebagai satu strategi baru untuk terus btahan dalam kuasa masing-masing. Demokrasi yang tidak perlu kepada menjaga kehormatan pihak yang bertentangan dan demokrasi yang tidak pedulikan kesopanan dan ketatasusilaan kedua-dua pihak. Saya tidak bercakap untuk mana-mana pihak tetapi sekadar seorng rakyat biasa yang hidup juga di bumi Malaysia ini dan mmpunyai harapan yang besar untuk melihat sebuah negara yang betul-betul harmoni dan seorang rkyat yang akan mempunyai anak dan generasi pelapis yang bakal mewarisi tapuk kepimpinan negara. Saya tidak ingin melihat anak saya (akan datang) mewarisi budaya politik yang saya kira tidak bertamadun ini.Hanya sekadar luahan rasa kebimbangan dari lubuk benak hati kepada semua pemimpin dari segenap tahap dan segenap pelusuk kawasan Malaysia khususnya dan dunia amnya.

Agama
Hari ini juga kita dapat lihat satu lagi trend baru di mana agama menjadi alat untuk membenarkan apa sahaja sama ada benar atau salah. Semua orang dilihat seakan-akan senag mengeluarkan fatwa masing-masing. Sya akui agama adalah medium terbaik dalam usaha menyelesaikan masalah dan perbalahan, namun ianya harus ditafsir dan dikeluarkan secara syariat dan bukannya hanya bertujuan menyelamatkan diri demi mendapatkan keyakinan daripada orang ramai. justeru saya menyeru diri kitaa semua supaya brmuhasabah semuala demi kepentingan negara kitayng saya kira semua rakyt ingin melihat keharmonian yang sebenar.

Ayuh, kita realisasikan impian rakyat ini dan zahirkn kematangan kita dengan cara yang sepatnya sebagai pemimpin yang dihormati.
Sekadar luhan rasa dan harapan seorang rakyat.

Sunday, February 13, 2011

KELAS IQRA' DAN BAHASA ARAB @ BINTULU IQRA' CENTER

Kelas Iqra' : Hari Isnin-Selasa-Rabu (jam 7.30mlm - 8.30 mlm)- Kelas Iqra' telahpun berjalan seperti biasa.

Kelas bahasa Arab : Isnin & Rabu (jam 8.30 - 9.30 mlm) - Kelas bahasa arab AKAN BERMULA MAC 2011

rujuk blog

bintulu-iqracenter.blogspot.com

Tuesday, January 4, 2011

Bila surat hanya dibaca pada sampulnya


Assalamualaikum.

Kini kematanganku dalam menilai sesuatu perkara mungkin semakin bertambah.Adakah kematangan ini yang menyebabkan aku menjadi semakin tenang menghadapi dugaan, tohmahan, fitnah dan sebagainya. Mungkin juga.tetapi aku yakin, kekuatan Allah yang dipinjamkan kepadaku adalah faktor utama kekuatan diri ini menanggung segalanya.

Teman-teman,

Bila dirimu diuji dengan fitnah, ejekan, dan cacian, INGATLAH!!! Itu ujian dari Allah dan bukannya dari orang/individu yang mencacimu.Fitnah itu satu anugerah yang mana ia bakal mengajarmu erti sebenar liku-liku dalam kehidupan realiti.Sekiranya kamu gagal mengawalnya maka gagal lah kita dalam ujian daripada Allah SWT.

justeru teman-teman sekalian

Saya menyeru diri saya sendiri yang hanya bisa menulis ini untuk kita sama-sama berusaha mematangkan diri dengan cara kita menerima ujian dan menghadapinya dengan cara seorang yang sudah matang.Sesungguhnya kematangan itu bakal mengatasi kelemahan dan kelemahan akan terhapus dengan hadirnya kekuatan dan kekuatan tidak bisa akan timbul sekiranya kita jauh daripada Tuhan yang memberikan ujian dan dugaan tersebut.

WAllahualam.


Insan hina,
Salman Razeni
EE of BPA