Saturday, October 31, 2009


UJIAN … oh … UJIAN

Assalamualaikum wbt & salam sejahtera.
Sidang pembaca & pelawat yang dirahmati Allah SWT. Sekitar 2 – 3 minggu ini, ump khususnya akan menjalani peperiksaan akhir yang mana bakal menentukan di mana tahap ilmu yang selama satu semester telah berlalu. Justeru tidak lupa juga ramai pihak-pihak yang akan membuat program berbentuk ilmiah untuk memenuhi keperluan bagi menghadapi peperiksaan yang bakal tiba ini nanti. Dan tidak lupa juga ramai pentazkirah (pemberi peringatan) akan mengingatkan perkara ini dan menyebut tentang hal peperiksaan ini.
Selalunya, bila mana musim peperiksaan ini tiba, hati setiap daripada kita akan merasa gelisah, akan merasa takut, akan merasa bimbang akan persiapan untuk menghadapi hari kejadian. Ada yang sehingga sanggup tidak tidur bagi tujuan tersebut.
Sedar ataupun tak, sebenarnya situasi yang sama sepatutnya berlaku sepanjang kita hidup ini. Bukan sahaja bermusim tetapi pada bila-bila masa sahaja kita sepatutnya merasakan ujian senantiasa akan tiba. Kenapa saya berkata sedemikian? Saya suka memperingatkan diri saya sendiri dan mengajak sahabat/ah sekalian, semua yang kita ceritakan sebelum ini (di atas) adalah untuk tujuan ujian di dunia yang keputusannya kita boleh ketahui serta merta sejurus proses penyemakan selesai. Namun, kita ingin merenung akan perihal ujian akhirat yang sepatutnya lebih digeruni dan dibimbangi oleh seluruh umat manusia kerana ujian ini tidak bermusim dan keputusannya tidak diketahui melainkan dengan syafaat Allah SWT.
Bila mana berbicara mengenai ujian akhirat (ujian Allah), sewajarnya hendaklah terlintas dan terbayang di sudut akal fikiran kita akan keputusannya yang cukup penuh dengan nikmat sekiranya kita berjaya dan penuh juga dengan azab sekiranya kita gagal akan ia. Kalau ujian dunia kita sanggup tidak tidur dan berlapar kernanya, kenapa tidak unutk tujuan ujian Allah yang mana kalau ujian dunia, keputusannya boleh kita baiki untuk musm yang akan datang sekiranya kita gagal, tetapi untuk ujian akhirat, keputusannya hanyalah sekali dan perhitungan atau proses penyemakannya adalah muktamad oleh Allah SWT.Tidak boleh disangkal walau sedikit pun.
Sahabat/ah yang dirahmati sekalian,
Justeru, saya memperingatkan diri saya yang sering lupa dan lalai ini dan ingin mengajak sahabat/ah untuk kita jangan berlaku tidak adil dengan mengutamakan ujian dunia semata-mata tetapi dalam masa yang sama lebih memikirkan tentang persediaan untuk menghadapi ujian Allah di hari perhitungan, hari penyemakan kertas amalan kita sepanjang kita menghirup udara Allah SWT.
Akhirnya, saya ingin merakamkan kemaafan terutama kepada para pembaca sekiranya terkasar tutur bicara penulisan dan seterusnya kepada ibubapa, pensyarah, rakan-rakan seperjuangan dan seluruh yang mengenali dan doakan kejayaan dunia akhirat untuk kita semua.
Good luck for the final exam and don’t forget to contact Allah if you have lost……
Wallahualam.

Sunday, October 18, 2009

:: Coretan #6 - AKU PASRAH DENGAN PILIHANMU ::



AKU PASRAH DENGAN PILIHANMU

Telah ditakdirkan kepadaku
Untuk diriku
Namun rasa tidak layak dengan takdirMu
Menerima apa yang tersurat ke atasku

Bagaimana menghadapi segalaya
Namunku yakin akan ketentuanNya
Adalah rancangan takdir yang sempurna
Tidak mampu diatur oleh hambaNya

Tidak bisaku ubah ketentuanNya
Hanya mampu redha dan percaya
Hikmah yang berlaku disebaliknya
Sesungguhnya fikiranku tiada daya

Ya Rabbi
Hanya Engkau yang Maha Mengetahui
Pilihanmu buat diri ini
Jalan yang penuh dengan onak duri

Pemergianmu umpama duri
Yang tidak mampuku hadapi
Cahaya hidupku tiada lagi
Kerana dirimu bertemu Ilahi

Ibu
Jasamu tiada bandingan
Dengan apa yang kau tinggalkan
Segalanya rasa kekosongan
Hanya mengharap kasihMu Tuhan

Pemergianmu tidak diminta
Kau pergi tersilap masa
Walaupun redha ketentuanNya
Hati sedih menahan hiba

Namun segalanya ketentuanMu
Engkau Maha Mengetahui apa yang berlaku

:: Coretan #5 - SERING... ::

SERING…

Benarkah apa yang engkau lafazkan,
Atau sekadar menghias tutur perkataan,
Jangan engkau menipu diri,
Kelak binasa luruhkan hati

Carilah hidayah dari yang memberinya,
Kerana kita adalah makhlukNya,
Yang tiada kekuasaan melainkan
Apa ya diizinkanNya…

Bila disebut tentang wahyu,
Jangan sekali timbul rasa ragu,
Jika ia berlaku,
BalasanNya akan menunggu,

Pandanganmu sering membohongi,
Namun hati tdak sekali,
Bila nafsu mula menodai,
Terpinggirlah ajaranMu ya Rabbi,

Sering
Pendengaranmu mendengar tazkirah,
Sering
Matamu menatap nukilan sunnah,
Tetapi adakah hatimu
Tunduk atau mengikut nafsu amarah,

Sering juga kau persoalkan,
Balasan al-Miizan,
Namun pernahkah kau fikirkan,
Cukupkah segala amalan.

Selesaikan ia dengan an-nasuha,
Kerna Tuhan itu Maha Pembela,

:: Coretan #4 - Zaman Sekolah ::

ZAMAN SEKOLAH

Bila bersendirian,
Aku sering terkenangkan,
Waktu di zaman persekolahan,
Yang indah bersama teman,

Begitu asyik menuntut ilmu,
Khusyuk mendengar ajaran guru,
Ada yang tahu dan ragu-ragu,
Namun ada rakan yang sudi membantu,

Bila aku dimarahi guruku,
Aku menangis tersedu-sedu,
Ku sedari segalanya pengajaran bagiku,
Menjadi kenangan di masa lalu,

Menyingkap kenangan bersama teman,
Kisah segar yang masihku simpan,
Cintakan perempuan lupakan Tuhan,
Tetapi kini menjadi sesalan,

Cintakan bunga ia akan layu,
Cintakan wanita iakan berlalu,
Cintakan dunia akan menipu,
Cintakan Tuhan itu yang diseru,

Zaman persekolahan kenangan yang indah,
Zaman gembira dan zaman resah,
Apa yang baik jadikan dakwah,
Yang buruk sandarkan kepada Allah
Zaman persekolahan kenangan yang indah.

:: Coretan #3 - Selamatkanlah aku ::


SELAMATKANLAH…Aku

Ku serahkan diriku kepadaMu
Kerana aku tidak bisa mengurusnya sendiri
Engkau berilah ruang kepadaku
Pada hambaMu yang berdosa ini
Jangan sesekali Engkau lupakan daku
Kerna sesaat bisa membinasakan hidupku
Di dunia yang penuh dengan penipuan ini
Ya Allah
Bisakah aku bertahan
Untuk terus hidup dalam kejahilan
Sedangkan tiada usaha
Ke arah mencari keredhaanMu
Layakkah memegang panji jihad
Oleh iman yang hilang arah
Bila bertemu halal dan haram
Sanggupkah Engkau menerimaku
Ya Allah
Selamatkanlah gerakan murni kami
Bantulah kami selagi kami menjunjung syariatMu
Betulkanlah kami andai kami tersilap langkah
Kerana Engkau Yang Maha Mengetahui
Yang zahir mahupun yang batil.

:: Coretan #2 - Seloka Dunia ::


Seloka Dunia

Di kala aku sendirian
Kurenungi kejadianMu
Hijau memecah sunyinya alam
Terang benderang disinar mentari
Namun ada yang tiada menyedari
Ayat-ayat kejadian
Yang Engkau terbitkan
Melalui haiwan dan tanaman
Hanya yang beriman
Mengakui Keesaan
Menilai dengan pengetahuan
Yang dikurnia oleh Tuhan
Sungguh beruntungnya mereka
Yang menyahut ayat-ayatNya
Tatkala yang lain dilamun alpa
Oleh seloka dunia
Yang sering menipu daya
Wahai adikku
Sedarilah semua
Kehijauan yang diikmati
Bukan selamanya
Dikala tiba harinya
Harta benda tiada berguna
Hanya amalan pembawa bahagia.

:: Coretan #1 - KEgaGAlaN ::

Kegagalan

Pasrah dengan apa yang terjadi,
Segalanya ketentuan Ilahi,
Jangan engkau menuding jari,
Segalanya kesalahan diri sendiri,

Kegagalan yang menimpa,
Bukan untuk selamanya,
Hanya ujian semata-mata,
Kepada iman dan taqwa,

Dekatkanlah dirimu kepadaNya,
Tatkala kegagalan membelenggu hamba,
Sedari kesilapan hindarkan alpa,
Bersihkan jiwa dengan an-nasuha,

Lantaran jiwamu resah,
Asyik mengenang kegagalan sudah,
Jangan lupa selesaikan masalah,
Angkatlah doa tunaikan solah,

Kegagalan dunia bukan persoalan,
Akhirat jua lebih diutamakan,
Pohonlah hidayah dari ar-Rahman,
Daripada Dialah datangnya kejayaan.

Lama Tidak menulis


Assalamualakum wbt & salam hormat

Dah lama tidak ketemu di blok ni ya....almaklum lah sejak 2345 menjak ni, tersibuk pulak dengan projek tahun akhir.Al maklumlah jga tahun akhir ni mesti sibuk sikit kononnya sehinggakan ada yang menganggap tahun sibuk ni tahun beehat untuk dakwah...
Tapi xpe, setiap orang ada penilaian sendiri yang hanya Allah yang mengetahui kan....k bukan nak cite dakwah ni....tapi sikit nak kongsi beberapa lah puisi ke sajak ke ana pun x taw....he3
A. samad said pun x dapat buat sajak seteruk ni....tapi harapnya mesejnya sampailah ye...

Wednesday, September 9, 2009

:: SALAM AIDILFITRI 2009 ::


Assalamualaikum wbt...
tentuny tajuk di atas akan sering kita lihat sama ada di handset, email dan lain-lainnya...
Cuma ingin berkongsi ana akan pulang bercuti selama 2 minggu (UMP) bermula sabtu ini. Jadi dua minggu lah x tulis blog...balik kampung di Bruit, Mukah Sarawak...
Ana akan fly with wings pada 14 Sept 2009 ni from JB- to Sibu (direct flight).
So, hopefully perjalanan menarik dan diberkati Allah SWT.
kepada sahabat semua, ana ucapkan selamat menyambut hari raya aidilfitri 2009 dan semoga ia memberi manfaat untuk semua.Kepada yang dekat dengan rumah ana, di Sarawak, datanglah ke rumah k.Yang semenanjung pun dialu-alukan untuk datang.tiket flight sendiri tanggung eh...he3
Akhir kalam, mohon ampun dari hujung rambut hingga ke hujung kaki sekiranya sepanjang ukhuwah ini diatur oleh Allah SWT ada terguris perasaan baik disebabkan kata-kata atau perbuatan kurang sopan ana selam ini.Mohon maaf salah silap semuanya..
Wallahualam.

Monday, September 7, 2009

:: bila aidilfitri diingati ramadhan dilupai ::


Salam sidang pembaca yang dirahmati Allah SWT sekalian.
Ramadhan telah melangkah ke fasa yang ke-2 (pengampunan), namun dalam masa yang sama juga syawal memanggil dan menggamit kegembiraan bagi sesiapa yang rasa berjaya menjalani ramadhan dengan baik.

namun, sedar tak sedar sebenarnya panggilan syawal itu umpama panggilan maut kerana hari demi hari umur kita semakin meningkat dan adakah mampu mengecapi ramadhan pada tahun 2010 nanti.

Kalau disingkap sifat para sahabat, kedatangan ramadhan disambut dengan kegembiraan dan kedatangan syawal sebaliknya diiringi dengan tangisan kerana apa???Kerana ganjaran & tawaran hebat Allah telah berakhir yang mana tidak terdapat di bulan-bulan yang lain...

GIANT menawarkan 5 jam barang PERCUMA pada hujung bulan ini !!!!!!!

Kalau lah GIANT mengumumkan pengumuman sedimikian, nescaya seluruh umat manusia yang mendengarnya akan sanggup meninggalkan perkara lain semata-mata menunggu tawaran ini di hadapan mana-mana cawangan GIANT di seluruh pelusuk dunia...

SEDARKAH kita?????

Allah telah lama membuat tawaran yang hampir sama tetai jauh nilainya tinggi berbanding tawaran GIANT itu....Adakah kita melihat?TIDAK....manusia tidak nampak sebenarnya, kalau mereka nam[ak sudah tentu tiada manusia yang berada di jalanan tetapi sebaliknya semua berada di masjid dan rumah-rumah ibadah mengerjakan ibadah kepada Allah SWT......

sama-sama kita renungkan...
wallahualam...

Tuesday, August 25, 2009

Ramadhan kembali lagi


Assalamualaikum wbt, salam al-mubarak...

Agak lama tidak berkunjung ke blog sendiri.Teringin pula untuk mencoret sesuatu...
Pertamanya saya ingin merakamkan ribuan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana dipertemukan usia ini kepada ramadhan tahun ini dan sewajibnya semua kita merasakan nikmat yang sama...

Ada yang tidak sempat untuk bertemu ramadhan kali ini namun apa yang penting ialah iktibar buat kita yang tinggal.Dalam ramadhan yang menjelang ini, suka untuk saya membawa persoalan apakah makna mubarak itu sendiri di sebalik ucapan yang saban hari dan saban ketika kita ungkapkan di paparan telefon, di kaca televisyen, dalam tutur bicara kita dan sebagainya..

Suka saya mengingatkan diri sendiri yang sering lupa ini dan juga diri sahabat/ah seklian, tiadanya akan MUBARAK itu jikalau kita tidak faham akan keberkatan di dalamnya dan jia kita tidak mengambil peluang ke atasnya.
Ramadhan akan berlalu sama seperti bulan-bulan yang lain jika kita hanya berpuasa dan terus berpuasa sehingga ke akhir bulan ramadhan.

Berkatnya bulan ini bergantung kepada kita sendiri yang berusaha mendapatkan barakahnya....

Jadi, suka mengajak sahabat/ah sekalian untuk sama-sama ambil peluang ramadhan dengan banyakkan taubat dan amalan-amalan yang jika kita tidak lakukan pada kali ini, kita khuatir ramadhan akan datang tidak sempat ditemui....

Wallahualam...
SALAM RAMADHAN

Salman Razeni
Universiti Malaysia Pahang.

Saturday, July 11, 2009

Badan & Nyawa !!!


Assalamualaikum wbt & salam sejahtera...

Mata semakin mengantuk sebab 2 hari hanya tidur 1 jam 43 minit +- 25 saat sahaja.Namun tangan tetap ingin meluahkan tetapi tidak tahu hendak meluahkannya selain kepada Allah di samping juga meluahnya melalui blog.Kerana bicara yang banyak tiada gunanya dan hanya akan membebankan kerja walaupun niatnya murni dan damai.Rusak! Rusak! Rusak!

Apa yang rusak???

Semuanya rusak...cuma bezanya kita dengan Thailand, kita tiada pertumpahan darah...Sebenarnya itulah yang saya boleh ibaratkan apa yang berlaku di UMP sekarang...Mungkin saya tidak bercadang untuk mengulasnya cuma mungkin apa yang saya ingin kongsi ialah, mungkin ada sesuatu petanda yang Allah nak tunjukkan kepada kita yang mungkin kita tidak nam[ak akan ia...

Salah satunya boleh merujuk blog sahabat saya di www.jasonlaw87.blogspot.com.

Renung-renungkan ia....

Wallahualam.

Thursday, July 9, 2009

Diam bukan bermakna setuju !!!

Assalamualaikum wbt salam sejahtera...

Tajuk seperti marah... tapi sebenarnya bukan marah, cuma sedikit rasa terkilan bila apa yang dibicara tidak terlaksana oleh pancaindera... (surah As-Saff:2-3).
Mahasiswa sesekali kena bersuara malah menteri sendiri menyeru perkara ini. Namun sejauh mana suara kita didengari????

Sejak kian lama kita berdiam dir, namun nampaknya seperti kita (mahasiswa) dianggap bersetuju dan redha dengan segalanya....Kita semestinya beringat, kita tidak lari dari fitrah manusia yang mana suatu masa akan memberontak jika kita diperlakukan sekian rupa... Kita ada hak!hak! dan hak!

Daripada isu yang berlaku dalam kampus UMP ini, kita ambil iktibar bersama-sama.
Kami para pelajar telah lama menunggu 'green light' untuk memasuki penempatan baru KK4 tetapi telah ditunda kepada suatu tarikh baru yang lain.

Kami diam!!!!

tunggu punya tunggu punya tunggu kami pun ditempatkan (ala-ala pelarian) di KK2...

Kami diam!!!!

Pada 9 Julai 2009, kami dapat perkhabaran KK4 tidak akan diduduki oleh pelajar kerana pihak UMP tidak bersetuju untuk menyewa akibat harga sewa yang terlalu tinggi....

Kami diam!!!

Sehingga ada ura-ura menyatakan kami akan ditempatkan di KK2 dan KK1 dan terpaksa duduk di rumah yang sama dengan kapasiti melebihi yang sepatutnya...

Kami Diam?????????


Mungkin Tidak!!!!

Mahasiswa kena hadir dengan sesuatu tetapi niat kena betul bukan untuk menyalahi mana-mana pihak tetapi hanya sekadar ingin membuka mata pihak tertentu akan kebajikan mahasiswa harus diletakkan di tempat tertinggi terutama ketika membuat keputusan.Tujuan bukan untuk membuka cerita tetapi hanya sekadar berkongsi dan supaya kita mengambil pengajaran darinya....

Hukumlah diri ini jika niat ini bukan bersamaNya sebaliknya bersama nafsu....
Ampun dan maaf dipohon daripadaNya.

Wallahualam....




SUARA MAHASISWA....... INI masanya, INI tempatanya, INI ruangnya !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MAHASISWA = BONEKA ????????



Bantahan Terbuka Keputusan Menempatkan Pelajar Melebihi 8 Orang Serumah bagi Kolej Kediaman 2 (KK2) dan 4 0rang bagi KK1.

Saya Salman bin Razeni mewakili kesemua warga KK yang terlibat dengan isu perpindahan KK4 yang tergendala ingin merujuk perkara di atas.Terlebih dahulu ingin memohon ribuan kemaafan sekiranya kehadiran bantahan ini menambahkan beban kerja di pihak tuan.

2. Kami daripada para mahasiswa KK secara majoritinya membantah sekiranya terdapat cadangan daripada pihak atasan yang ingin menempatkan para pelajar melebihi kapasiti sepatutnya dalam sesebuah rumah.Ini kerana cadangan ini jika diteruskan boleh menimbulkan kemarahan para mahasiswa yang terlibat khususnya dan ini mungkin akan menimbulkan keadaan yang huru hara pada bila-bila masa. Perkara seperti ini perlu diberi perhatian utama kerana saya yakin dan percaya bahawa pelajar yang selama ini diam tidak bermakna mereka bersetuju dengan segalanya.

3. Kita amat memahami masalah ini. Cuma kita mengharapkan ruang perhatian semasa perbincangan di peringkat atasan dilakukan agar meletakkan kebajikan pelajar dan juga kebajikan staf bawahan yang melaksanakan arahan sebagai keutamaan tertinggi. Saya yakin kalau perkara ini tidak diambil serius, bantahan luar biasa mungkin timbul suatu masa nanti. Perkara ini kita cuba elak dan tangani bersama-sama. Saya juga terpanggil untuk mengutarakan perkara ini bukan untuk pelajar sahaja tetapi untuk staf-staf bawahan JHEPA terutamanya yang terpaksa akur sahaja dengan arahan daripada atasan. Kita faham ini adalah bidang tugas dan walaupun dibayar gaji dan sebagainya tetapi atas dasar kebajikan bersama, kita juga mengambil berat terhadap mereka.

4. Saya juga mewakili rakan-rakan mahasiswa juga mengharapkan agar pihak atasan boleh mendengar suara pelajar termasuk hal-hal besar seperti ini selari dengan saranan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi baru-baru ini yang kita canangkan itu supaya mahasiswa senantiasa bersuara dan berhak bersuara. Jadi berlandaskan medium AUKU yang telah dipinda, jadi saya merasakan tindakan ini tidak sesekali bertentangan kerana kami hanya sekadar mengeluarkan hasrat dan cadangan semata-mata.Saya berharap agar perkara ini diberi perhatian semula adakah suara mahasiswa benar-benar didengari.Saya juga memohon agar perkara ini dapat dipanjangkan ke peringkat atasan UMP untuk kebajikan bersama.

5. Akhir kata, sekali lagi saya menyeru dan merayu pihak atasan boleh melihat kembali asas kepada pembentukan sesebuah universiti iaitu mahasiswa supaya kebajikan kami diberi perhatian tertinggi sewaktu melaksanakan sebarang keputusan dan saya mewakili semuanya memohon ribuan kemaafan sekiranya terdapat kekasaran tutur bicara. Sekian, terima kasih.




“ BERKHIDMAT UNTUK AGAMA BANGSA DAN NEGARA “

Thursday, July 2, 2009

H1N1 vs. penyakit Aqidah

Apa itu H1N1???
Kenapa ada pihak yang marah bila kita guna nama lain?Sebenarnya tidak perlu kita bergaduh atau bercanggah dengan perkara ini sedangkan terlalu banyak perkara mustahak yang perlu dijelaskan.Terpulang nak letak nama apa sekalipun wabak tetap wabak.Namun, di sebalik wabak yang menular hari demi hari pelbagai penyakit baru dan spesis baru yang timbul.Apakah tanda ini semua?Adakah kita mengambil iktibar darinya?

Saya juga suka mengingatkan diri saya sendir yang selalu lupa ini dan juga sahabat-sahabat sekalian agar kita renung sejenak hadis Nabi supaya kita menghindar segala penyakit dan wabak iaitu hadis baginda berbunyi

"Larilah kamu dari orang berpenyakit kusta sebagaimana kamu lari dari singa"

Walaubagaimanpun di ruangan ini saya bukan hendak bercerita mengenai penyakit H1N1 atau mana-mana wabak yang nampak tetapi bagi saya walau apa penyakit sekalipun yang datang tetap kurang bahayanya daripada sejenis penyakit yang paling dahsyat sekali iaitu penyakit lemah aqidah.Sekali penyakit ini dialalmi seseorang, peluang untuk sembuh adalah amat tipis dan sekiranya berada di tahap yang lebih teruk ia akan membawa kepada penyeksaan akhirat.

Wabak lemah aqidah ini semakin menular semenjak jatuhnya Islam yang mana gerakan menghapusnya semakin hari semakin luntur (gerakan dakwah berkesan).Saya suka untuk menimbulkan persoalan, penyakit mana yang lebih kita takuti?

Kalau kita takut mati jasad ingat mati itu pasti tetapi jika kita takut mati hati maka neraka itu juga pasti menunggu manusia.Sama-sama kita renung sejenak fikir secara rasional,hidupkan kembali hati yang lemah ini dan jangan biarkan wabak ini menular sehingga ke tahap serius.

Di sini juga saya ingin berkongsi doa yang mana boleh ita amalkan untuk menghindarkan diri kita keluarga dan semua daripada sebarang wabak dan penyakit.InsyaAllah sama-sama kita amalkan....

Wallahualam...(mohon ampun dan maaf sekiranya ada terkasar bahasa namun niat di hati tidak timbul sekali-kali untuk berkasar dan sebagainya)....harap dimaafi.


Sunday, June 28, 2009

SELAMAT DATANG :: Ahlan Wasahlan




Assalamualaikum wbt...
TAHNIAH!!! kepada semua para mahasiswa & mahasiswi yang terpilih melangkah ke Universiti Malaysia Pahang. Yakinlah dan percayalah anda semua sedang melangkah ke era kehidupan paling seronok, mencabar, paling menggugat keimanan. Hanya yang tidak lalai mampu bertahan dengan dugaannya.Tanamkan azam untuk menjadi baik kerana permulaan yang baik dimulakan dengan niat/azam yang baik. Kepada adik-adik siswa/i jangan abaikan amanah ibu ayah yang pada hari pendaftaran saya melihat kesungguhan dan kegembiraan wajah ayah/ibu menghantar anak-anak mereka ke menara gading. Gud luck and be your best,grab the opportunity.....Syukran.

Monday, June 22, 2009

Aku Banyak Kelebihan !!!


Assalamualaikum wbt,

Bila berkisar mengenai akhlak, kita tidak mampu lari dari kenyataan bahawa akhlak bermula dari hati dan ianya adalah bunga diri bagi seseorang mukmin. Ramai orang berkata, tidak mengapa akhlak kurang elok asalkan dia sembahyang, beribadat dan sebagainya. Walaubagaimanapun, saudara/i dan kita semua patut beringat dengan hadis Nabi SAW yang ada menyebut ibadah adalah pencegah kepada kemungkaran dan dosa.Jadi, jika ibdah kita tidak mampu merubah akhlak kita, maka pastinya ada yang tidak kena akannya. Kita tidak digalakkan berbangga dengan prestasi ibadah yang kita lakukan sepanjang hari sedangkan di situ terdapat berjuta-juta himpunan dosa yang telah kita lalui.

Dalam ruangan ini juga saya mengambil peluang untuk memenuhi permintaan sahabiah saya dari seberang yang menginginkan saya untuk mencoretkan sebarang artikel berkaitan dengan sikap tidak bersyukur, riak dan sombong tidak bertempat.Sebagai muqaddimahnya, saya ingin membawa kepada sebuah Firman Allah SWT:

“Barangsiapa yang bersyukur akan Kutambahi nikmatnya dan barangsiapa yang kufur, ingatlah azabKu amatlah pedih “

Bersyukur:

Dalam firman Allah tersebut amatlah jelas akan kepentingan bersyukur dan azab sekiranya tidak bersyukur (kufur) akan nikmat yang diberi. Hidup kalau tidak ingin bersyukur, apalah gunanya kita hidup menumpang di tempat orang lain (diibaratkan).

Kita renung sejenak, andai hati kita mengatakan tidak perlu bersyukur kepada Allah, maka soalkan siapa yang menciptakan segala-galanya di bumi ini. Andai tiadanya bumi yang terhampar luas dan penuh dengan nikmat di dalamnya, di manakah lagi tempat untuk manusia hidup setaraf dengan bumi selain ciptaan Allah…Jawapan tiada tempat lain melainkan inilah ciptaan Allah terbaik untuk hambaNya. Nah, masakan kita tidak lagi Nampak nikmat yang Allah kurniakan kepada kita.

Aku sombong!!!

Rakan-rakan pembaca sekalian, hidup di dunia ini penuh dugaan. Satu persoalan berkaitan sikap sombong yang saya nak kongsikan bersama rakan-rakan: Untuk apa kita merasa sombong.Andainya kita sombong kerana kita banyak harta, tidakkah kita lupa empunya harta itu yang sebenarnya siapa?Andai kita sombong disebabkan kepandaian kita, tidakkah kita ingat ramai lagi manusia jauh lebih pandai daripada kita?Andai kerana kelebihan kita di dunia, tidakkah kita ingat bahawa segalanya itu adalah ujian daripada Allah SWT.Kesombongan tidak sedikit membawa kita ke mana-mana malah menempah kepada kebencian manusia dan yang paling penting kebencian dan kemurkaan Allah SWT.Kita semua setuju bahawa setiap individu mempunyai ego masing-masing.Namun, tidakkah kita tahu bahawa ego itu dari Allah dan ianya datang dan dicipta penuh dengan hikamh.Maksudnya ego dicipta untuk ujian kepada kita sejauh mana kita boleh mengawalnya dengan cara yang terbaik…Kini aku sudah berjawatan, lebih pandai dan berharta…..Untuk apa semua itu kalau jiwa miskin dengan menghormati dan tunduk dengan perintahNya….

Zaman sekarang,kita lihat ramai sangat yang masuk universiti dan sebagainya.Sebenarnya tidak ada apa-apa perkara yang hendak dibanggakan kerana memasuki universiti pada zaman ini adalah perkara biasa.Lain keadaannya 20-30 tahun yang lalu.Orang yang memasuki universiti amat dihormati dan disanjung. Namun, pada hari ini orang lebih melihat kepada sejauh mana kita mampu bertahan dengan godaan di kampus dengan tiadanya kawalan ibubapa dan sebagainya..Cuba renung bersama rakan-rakanku.

Jadi saya suka untuk berpesan dengan diri saya sendiri yang sering alpa ini dan juga para sahabat yang dikasihi supaya kita hindari dua sifat mazmumah yang amat ditegah ini iaitu sombong yang tidak bertempat dan juga tidak bersyukur dengan nikmat diri yang dikurniakan. Sentiasa ingat bahawa setiap kejadian yang diatur oleh Allah SWT di muka bumi ini adalah disertai dengan hikmahNya….maka, setiap orang ada kelebihan dan kekurangannya.

Saya mohon ampun sekiranya terdapat kesalahan bicara dan ini hanya pandangan peribadi saya dan pandangan tidak semesti betul dan tidak semestinya salah.

Rabbanargfighlana Ya Allah…

Wallahualam.

Monday, June 8, 2009

ABC kehidupan


Salam sejahtera semua rakan-rakan pembaca yang moga-moga dirahmati semua...
Sejak dari kecil lagi kita sudah diperkenalkan dengan ABC bermula dari tadika dan sebagainya..Kita diajar A itu ayam, B itu bola dan C itu cawan...Tapi apakah kita pernah memikirkan apakah yang tersirat disebalik ABC yang mudah itu....

Jom pi tengok!!!

A : Adil pada dirimu
B : Beranikan dirimu
C : Cekalkan hatimu
D : Derma selalu
E : Elakkan pertelingkahan sesama kite
F : Fikir sebelum bertindak terburu2
G : Gembira selalu
H : hormat orang tua
I : Ingat akan tuhan
J : Jangan berdusta
K : Kasih akan daku
L : Lemah lembut amalan semua
M : Makan makanan seimbang
N : Nafsu jangan dituruti
O : Oh ! pamerkan kesempurnaan dirimu
P : Pentingkan kesihatanmu
Q : Qualiti dalam kerjaya dan tugasmu
R : Rajin berusaha
T : Tanamkan sifat bekerjasama
U : Utamakan alam sekitar
V : Variasikan pengalamanmu
W : Wajibkan amalan membaca AQ
X : X-ray diri sendiri
Y : Yakin pada diri sendiri
Z : Zalim jangan sekali

Kita kata sesuatu perkara itu semudah ABC.tapi mampukah kita melaksanakan kesemua ABC kehidupan ini....sama-sama mencuba dan memotivasikan diri kita ye....
Wallahualam.

Sunday, June 7, 2009

ANDA MENCARI CALON SUAMI???


Salam semua...
Hari ni hari Ahad, saya rasa hari ni merupakan hari paling banyak dapat jemputan kahwin dan lihat banyak majlis kahwin di tepi-tepi jalan...Hairan dan Raihan pun ada nape ramai sangat kahwin ye....Xpe2 hari ni hari u, hari I esok lusa...Tapi kepada bakal pengantin yang x kahwin dan masih mencari calon, sini saya ada sedikit perkongsian untuk kita bersama iaitu 10 Sifat Calon Suami Yang Baik
untuk dikongsi...


1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.

6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

Wallahualam

Tuesday, June 2, 2009

BAS MEWAH VS. Kenderaan SYURGA

Salam semua...
Mungkin tajuk ni seronok dan menarik sebagai muhasabah kita bersama kan?
Sejauh mana teknologi dunia sekarang, tidak dapat kita bayangkan.Hampir setiap hari ada keluaran produk baru pelbagai bentuk rekaan, fungsi dan nama...Kadang-kadang pening juga kan?...
Entah kenapa tiba-tiba fikiran ini mengimbau kembali ke zaman alam persekolahan dahulu. Seorang kawan pernah bertanya pada seorang ustaz, "Bolehkah kalau beliau ingin menaiki motosikal besar di surga nanti?'. Ustaz tu kata ' Lebih dari itu pun boleh. Bahkan bila di syurga nanti, apa yang ada di dunia sudah tidak ada nilai lagi sebab tak dapat dibandingkan dengan apa yang ada di syurga'.

Kita tengok apa yang ada kat dunia....hehehe.


Dan ini adalah sebuah bas mewah yang jarang-jarang bahkan mungkin tak pernah pun kita terfikir sebelum ini. Sangat cantik dan moden rekabentuknya..


Bahagian kokpit pemandunya sahaja pun dah cukup canggih.


Enjinnya nampak padat dan berkuasa.


Dalamannya usah ceritalah.. canggih habis.


Ruang bilik tidurnya sahaja pun mungkin sudah ratusan ribu RM.


Ruangan bilik mandi dan tandas.


Lengkap dengan TV Plasma lagi..

Ingatlah, walau macamana hebat sekali pun ia tetap berstatus 'sementara'. Apabila mati kelak, semuanya ditinggalkan...



Kalau dunia ada...(gambar bawah), akhirat ada SIRAT AL_MUSTAQIM...!!!

100 perkara : Menuju Kesempurnaan Iman


01. Bersyukur apabila mendapat nikmat;
02. Bersabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal apabila membuat perancangan;
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati tenggelam dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan cemburu dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dan iri hati di atas kejayaan orang;
10. Jangan sombong kalau memperolehi kejayaan;
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu ambitious akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan hancur kerana kezaliman;
14. Jangan goyah kerana fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri daripada dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
22. Perbanyakkan berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu';
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid;
25. Biasakan solat malam;
26. Perbanyakkan zikir dan do'a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah;
33. Berlatihlah mengawal fikiran
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila tidak dapat dipenuhi kerana sesuatu sebab ;
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali denganiblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlalu takut miskin;
38. Hormatilah setiap orang;
39. Jangan terlalu takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
42. Berlakulah adil dalam segala urusan;
43. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
44. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala; 45. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran; 46. Perbanyakkan silaturrahim;
47. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
48. Bicaralah secukupnya;
49. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya;
50. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu;
51. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
52. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin;
53. Sediakan waktu untuk bersama dengan keluarga;
54. Makanlah secukupnya, tidak kekurangan dan tidak berlebihan;
55. Hormatilah guru dan ulama;
56. Sering berselawat ke atas nabi;
57. Cintai keluarga Nabi saw;
58. Jangan terlalu banyak berhutang;
59. Jangan terlalu mudah berjanji;
60. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah sementara;
61. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti mengucapkan ungkapan yang tidak berguna;
62. Bergaul lah dengan orang-orang soleh;
63. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar;
64. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
65. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
66. Jangan berdendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
67. Jangan membenci seseorang kerana fahaman dan pendiriannya;
68. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
69. Berlatih untuk berterus-terang dalam menentukan sesuatu pilihan
70. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.
71. Jangan melukai hati orang lain;
72. Jangan membiasakan berkata dusta;
73. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
74. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab;
75. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
76. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita;
77. Jangan membuka aib orang lain;
78. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita;
79. Ambilah pengajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
80. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan;
81. Jangan bersedih kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya;
82. Jadilah manusia yang selalu berbakti kepada agama, bangsa dan negara;
83. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
84. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
85. Berkatalah yang baik-baik atau jangan berkata apa-apa;
86. Hargai pemberian orang;
87. Jangan habiskan waktu untuk hiburan dan kesenangan;
88. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
89. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan batas-batas agama dan keadaan diri kita;
90. Jangan berbuat sesuatu yang boleh menyebabkan fizikal atau mental kita terganggu;
91. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
92. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita;
93. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
94. Jangan cepat percaya kepada berita buruk berkaitan dengan teman kita sebelum dipastikan kebenarannya;
95. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban;
96. Sambutlah huluran tangan setiap orang (muhrim) dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
97. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri;
98. Waspadalah akan setiap ujian, dugaan dan cabaran. Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
99. Yakinlah bahawa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerosakan;
100. Jangan berjaya di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan orang;

Monday, June 1, 2009

Hot Topic : Wanita Idaman Lelaki




Salam semua.... tengok tajuk macam hot...tapi tak hot pun....nak bagi panas blog je...he2.Tapi hasrat ana nak berkongsi pandangan dan cerita tentang wanita idaman lelaki...

Keibuan
Banyak lelaki yang terpikat pada wanita yang mempunyai ciri-ciri keibuan, lembut mengambil berat dan penuh kasih sayang. Wajah keibuan mampu membuatkan lelaki berasa tenteram ketika sedang stress, cemas dan gelisah. Ia turut memudahkan mereka untuk bermanja.

Prihatin dan menghargai
Wanita yang menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Berbeza dengan wanita yang suka diperlakukan dengan lembut, lelaki suka dihargai, dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan daripada wanita membuat lelaki berasa bangga.

Menjaga penampilan
Wanita yang pandai menjaga penampilan dan kelihatan sentiasa cantik, bersih, kemas dan menarik menjadi pilihan lelaki. Penampilan menunjukkan wanita mampu menghargai dirinya.

Bijak berbicara
Wanita yang bijak berkomunikasi mendapat perhatian lelaki terutama apabila diajak berbual. Wanita seperti itu bukan sahaja manjadi pendengar yang baik tetapi juga mampu memberi input dan bijak mengambil kesempatan untuk meluahkan pendapat apabila diajak berbual. Mereka juga boleh menjadikan lelaki cair apabila boleh berjenaka dan mengusik.

Solehah

Lelaki juga suka kepada wanita yang solehah dan mampu membawa diri dalam apa juga keadaan serta menjaga tatatertib di khalayak ramai.

Dapatkah kita mencari pengganti Siti Khadijah di usia dunia yang semakin moden ini ???

Kala Jengking Neraka


Salam semua...Tajuk ni sengaja ana pilih untuk tatapan kita semua bersama.Kalau kat dunia kita dah takut kala jengking dengan bisanya, nahhhhhh....tengok pulak kala jengking neraka...Tapi ada satu kala jengking yang jinak dan manusia tak takut malah suka lagi...iaitu kumpulan scorpions....

Di hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama "Huraisy" berasal dari anak kala jengking.
Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi.
Malaikat Jibril bertanya : "Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?"
Huraisy pun menjawab, "Aku mahu mencari lima orang.

Pertama, orang yang meninggalkan sembahyang.
Kedua, orang yang tidak mahu keluarkan zakat.
Ketiga, orang yang derhaka kepada ibubapanya.
Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.
Kelima, orang yang suka minum arak."

Sunday, May 31, 2009

:: Patuhi Undang-Undang ::


Ramai orang kata, dunia ini ibarat macam-macam.ada yang kata macam musafir di jalanan, ada yang kata ibarat pengembara asing, ibarat peneroka, ibarat pemandu dan sebagainya. Walau apa pun jua dan siapa pun kita di dunia hakikatnya kita adalah penumpang kepada nikmat Allah. Dan yang pastinya syurga adalah matlamat utama kita bersama para syuhada dan tabiin...

Kalau kita dikatakan seorang pemandu di jalanan, semestinya kita harus mematuhi undang-undang jalanraya yang manusia cipta demi kesejahteraan dan keselamatan bersama. Kalau undang-undang manusia mampu kita turuti, kenapa tidak undang-undang dan hukum Allah SWT. Tepuk dahi tanya kawan sebelah merah ke tak dahi kita tu...

Ana tinggalkan dengan satu gambar yang boleh menjadi renungan bersama...

Saturday, May 30, 2009

SELAMAT BERCUTI PERTENGAHAN TAHUN...


SELAMAT BERCUTI KEPADA ADIK-ADIK KITA DI SEKOLAH KEBANGSAAN. SEMOGA DIMANFAATKAN DENGAN SEBAIKNYA...

WHY Complaining???









Assalamualaikum wbt...

All my friends, we never think about how the GOD loving us.Everyday, we just know and think about how our friends (boyfriend or girlfriend) loving us. So now, as my responsibility, I wanna share some pictures that can be a lesson for us.Please think about it...Have we wish the thankful to God this morning????

KAHWIN OH KAHWIN .... giliran hang bila lagi?


Assalamualaikum wbt...

Ape khabar?Nak tanya amacam blog ana yg berwajah baru nie?ada nilai komersial x?...hehehe.(xdalah)...Sekarang dok sibuk hias blog je sebab xda isu hebat yang boleh kongsi(idea takde...hehe).Tapi ada satu isu best sekarang...

Dalam bulan 6 dan bulan 7 ni kan, ramai sahabat kita yang nak kahwin rupenye...kahwin awal pun ramai...sampai seru Ilahi...hehe.Advanced dorang kan?...xpe2....hari ni hari dia jadi raja...hehe.tapi ana di kesempatan ni mengucapkan selamat mendirikan masjid dan menghidupkan sunnah Nabi Muhammad SAW dan semoga BAITUL MUSLIM yang terbina ini berkekalan hingga ke hari akhirat, bak lagu alleycat kate.."Ku tunggumu di pintu syurga"...sampai ke tak?Wallahualam...Ana doakan juga agar hasilny nanti akan melahirkan ramai mutiara yang berkilau yang mampu menyinari kembali syiar Islam yang mana cahayanya kini semakin malap ditelan zaman...

wah...puitis banget...

Antara yang ana kenal dan dengar akan melangsungkan perkahwinan antaranya:

-Akhi Nasrul Hadi Johari
-Akhi Hasnizam
-Ukhti Siti Rogayah (x MPP USM)

Ramai orang kata kat ana, semua YDP dah kahwin, ....hang bila pulak??? Banyak2 soalan kan, soalan ni antara yang ana fail nak jawab....hehehe.

k lah, ana harap kita sama-sama doakan kebahagiaan mereka dan seluruh umat Islam di dunia ini.


" BAITUL MUSLIM peneraju kecemerlangan agama" : Tema maal Hijrah yang akan datang....hehehe...(gurauan).


Kesimpulannya: Cepat2 kahwin... :-)

Wednesday, May 13, 2009

<>




‘POLITIK BARU’ ialah kembali kepada politik lama.


Assalamualaikum wbt & salam ukhuwah.

Hari ini tak lekang dek telinga kita mendengar khabar berita dan coretan mengenai politik dan isu berkaitan dengannya.Ramai pihak yang tidak mahu terkecuali dengan perubahan yang hampir setiap waktu berlaku.Ramai juga yang tahu,ramai yang tak tahu,ramai yang buat-buat tahu dan ramai yang tak mahu ambil tahu.Namun, apa pun pendirian kita, semuanya tetap berlaku dan terus berlaku da ianya terus menjadi bahan bualan semasa dan kadang-kadang menjadi bahan untuk bersembang di warung-warung dan kedai-kedai kopi….

Pada masa yang sama, ramai yang mencanangkan supaya politik baru diperkasakan dan hilangkan politik lama yang penuh dengan penipuan,penindasan kezaliman dan sebagainya. Ramai bersetuju untuk berubahlah kepada politik yang baru termasuk juga ana sendiri rasanya. Semua rakyat inginkan politik baru yang adil, jujur dan berpandangan meluas.
Namun,
Pernahkah kita terfikir dan adakah kita tahu apakah sebenarnya POLITIK BARU yang dicanangkan itu???

Sebenarnya, pada pandangan diri ana yang dhaif lagi hina ini, POLITIK BARU yang kita dok canang-canangkan itu sebenarnya kita perlu beralih semula kepada politik lama!!!
Kenapa pulak???


Kerana dalam segala hal Nabi Muhammad SAW telahpun anjurkan lebih 1400 tahun yang lampau. Kita hari ini spatutnya kembali semula kepada politik lama yang Nabi pernah buat. Bagaimana Nabi buat??? Al-Quran dan Sunnah menjadi perlembagaan, undang-undang dan rujukan utama.Barisan cabinet yang terdiri daripada wakil yang bukan sahaja professional tetapi sangat dekat dengan Allah SWT. Islam sebenar sebagai konsep dan prinsip pemerintahan. Rakyat sebagai rakan bukan orang bawahan. Peribadi muslim sebagai ukuran dalam perlantikan hakim,perlantikan speaker dan lain-lain jawatan..(menjadi ukuran).Ulamak bukan penyangak diletak di tempat yang sepatutnya.

Itulah yang Nabi buat. Jadi, tak perlu susah payah kita fikir & cadang itu ini untuk memperbaiki hidup MALAYSIA hari ini terutamanya. Nabi dah sediakan.Tinggal kita sebagai umatnya ambil iktibar, sesuaikan dengan zaman dan ikut apa yang Nabi anjurkan.InsyaAllah kalau semua nak kea rah itu dengan hati yang ikhlas, tidak mustahil MALAYSIA akan menjadi Negara Islam yang sebenar.
Wallahualam…

Tuesday, May 12, 2009

Islam semakin dihina dan terus dihina !!!

Assalamualaikum wbt....salam perpaduan.

Persoalan yang mungkin bagi sesetengah pihak agak biasa tetapi sebaliknya dan sepatutnya kita persoalkan kenapa ia boleh timbul?

Apakah Islam hari ini adalah semata-mata alat/medium yang boleh dihina,dicerca sesuka hati?Baru-baru ini keluar lagi sekali satu terbitan video yang tidak bertamadun menghina secara terang-terangan Islam yang mana tanpa segan silu mempergunakan nama Nabi Muhammad dan mengeluarkan hadis yang tidak logik dek akal dan tidak termaktub dalam mana-mana kitab bahkan kitab budak tadika pun tak ada yang mengeluarkan kata-kata yang sebegitu 'dungu' sekali.Dalam klip tersebut (1 minit lebih) menunjukkan seorang lelaki yang membaca hadis palsu (loghat melayu cina) menghina Nabi mengeluarkan hadis yang membenarkan orang Islam memakan BABI dan dihapuskan dosa sekiranya melakukan perkara yang demikian...Ini cukup memalukan dan cukup tidak bertamadun...

Nasib baik ada lagi orang Islam yang masih sensitif tentang isu ini menghebahkan tentang berita untuk dikongsikan bersama walaupun pihak berkuasa melarang daripada sebarang penyebaran....Kenapa nak dihalang???kalau tak disebar, orang melayu tidak nampak bahwa Islam sedang dihina...apa yang lagi mnyedihkan perkara ini bukan berlaku di USA, Belanda, Turki, negara eropah dan sebagainya tetapi berlaku di bumi hadhari MALAYSIA....kalau dulu kita marah orang belanda lukis karikator Nabi, orang USA tindas orang Islam, tapi kini depan mata kita sendiri kenapa tidak ada tindakan serius.....(bantahan dan sebagainya)...Siasat???? Bilakah kesudahannya....

Entah la Labu.....

Bila kemelut ini akan berakhir????????





Assalamualaikum semua pembaca yang dirahmati Allah SWT sekalian...Sudah lama tidak ketemu ya.he2.Bukan ape....terlupa password plak....sbb berapa kali dah bertukar password....insyaAllah ini kali terakhir tukar.he2.
Kembali kepada tajuk yang mungkin sesuai kita bincangkan pada masa ini....tidak lain dan tidak bukan sekarang ini hangat bukan setakat di pasaran (bak kata Adam AF), tapi juga hangat di perak, di istana, di Pejabat SUK Perak. Hari-hari akhbar melaporkan berkenaan isu Perak.Semalam sahaja menyaksikan keputusan besar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengesahkan jawatan MB Perak dipegang oleh D.S Ir. Mohd Nizar Jamaludin tetapi tak sampai 48 jam, ianya ditarik semula petang ini.....Bingung,bingung,bingung...
Apa kita nak buat?
Wait n see? Tak boleh wait n see sahaja, nanti Tuhan persoalkan di akhirat membiarkan keadaan tak tenteram yang membimbangkan banyak pihak terutama rakyat tempatan...Usaha kita paling sedikit dilihat oleh Allah ialah dengan mendoakan keputusan yang terbaik,adil dan berperikemanusiaan...Itu yang wajar kita mohon sama-sama daripada Allah SWT agar kita semua tak kira golongan atasan, pertengahan atau bawahan yang mana kesemuanya akan bertaraf sama di akhirat nanti supaya kita semua berfikiran matang dan jangan melanggar fitrah Allah menjadikan manusia sebagai 'The Perfect Creation'....
Siapa patut jadi MB Perak?
Jangan terlalu mempersoalkan itu, tetapi apa yang perlu kita lihat dan fokus adalah bagaimana memberhentikan kemelut ini dengan cara membuang nafsu amarah dan menyisihkan amalan fitnah yang semakin hari semakin berleluasa....

Saturday, April 4, 2009

Sama-sama doakan

Assalamaualaikum sahabat2 teman2 yang dikasihi semua...

Minggu depan ni insyaAllah saya akan pulang ke kampung (SARAWAK) untuk ziarah ayah yang kuarang sihat yang ingin melihat wajah anak2nya.Walaupun dalam masa yang getir dekat dengan peperiksaan, tapi bila difikir semula, kalau berpuluh tahun dahulu mereka boleh meluangkan masa untuk melayan kita, kenapa kita pula tidak mampu?

Apa yang ingin saya kongsi di sini, bila mana yang masih ada mak & ayah hargailah mereka sementara masih berkesempatan menatap wajah kedua-duanya.Jangan jadikan alasan sibuk, tiada duit untuk balik, banyak kerja dan sebagainya untuk dijadikan alasan kederhakaan kita terhadap keduanya....

Yang paling penting sekali, junjunglah amanah mereka setinggi mana dan bayangkanlah ketika majlis konvokesyen di mana anatara orang yang paling bahagia adalah mereka.Merka bukan nakkan duit kita yang banyak, cukup sekadar ingatan yang berpanjangan daripada anak2 dan komitmen anak2 terhadap amanah mereka menghantar kita ke sekolah....

Akhirnya, saya mohon sama2 kita doakan kesihatan dan kebahagiaan mak ayah kita dan kita bermohon supaya sempat menabur jasa merka walaupun hakikatnya tidak mungkin terbalas.

BILA SETIAP YANG BARU INGIN TUNJUK HERO....BAHAYA DUNIA INI!!!

Assalamualaikum wbt...

Hari ini lahir seorang pemimpin baharu bagi Malaysia. Baharu tak baharu bukan diukur dari orangnya tetapi pendekatan yang ingin dibawanya.Persoalan pemimpin silih berganti namun dasar sekiranya tetap meletakkan Islam nombor 2, maka kita tidak gelarkan ianya sebagai pertukaran tetapi hanya penyusunan semula fail2 yang tidak tersusun yang mana maklumatnya tidak di'update' bertahun lamanya.

Yang kita percaya hanyalah bila Islam memerintah, barulah dunia ini berada di alam pertukaran. Selain Islam, kita harus menolaknya daripada menjadi dasar kepada pemerintahan sesebuah daulah Islamiyyah. Fenomena hari ini, setiap pemimpin baru yang lahir mengingin atau mengejar untuk membuat perubahan. Kita bukan terlalu melihat perubahan tersebut, tetapi sejauh mana keikhlasan yang terbit dalam jiwanya untuk membantu agama Allah SWT.

Fikir sejenak,renung dan muhasabah kembali dan ingat hadis nabi, kadang-kadang berfikir seketika bakal mendatangkan manfaat lebih daripada beribadat 100 tahun. Wahai manusia, serulah kamu kepada kebaikan dan taatilah pemimpin atau ketua kamu yang baik dan jangan berpaling daripada Islam.

Apa tugas kita? TENGOK?DENGAR?LIHAT?. Persoalan mudah untuk kita berfikir. Tepuk dada tanya iman, tepuk dahi aaa...pandai2lah...Sama-sama kita merenungnya...

Thursday, February 12, 2009

Assalamualaikum wbt...
Sidang pembaca dan rakan-rakan penulis sekalian, insiden di Perak boleh mengajar kita dalam dua aspek.Yang pertamanya ialah aspek kezaliman manusia dan kerakusannya dalam mengejar gelaran dunia tanpa memikirkan hak orang awam.Dan yang kedua ialah aspek pengajaran bahawa yang kekal abadi hanyalah Allah SWT dan bukannya perkara-perkara lain.Justeru, dalam hal ini, kita tidak perlu menuding jai ke arah siapa-siapa sebaliknya tanyalah diri kita sendiri andainya aku sudah dewasa dan berkeadaan seperti ini, adakah aku mampu menahan nafsuku sehingga menidakkan kebenaran dan kebajikan asasi?Tepuk dada tanyalah iman.Iman kita terkadang di atas dan selalunya di bawah....
Membawa kepada satu firman Allah untuk renungan kita bersama:

"KATAKANLAH: Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau beri kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan daripada orang yang Engkau kehendaki. Engkau memuliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan dan sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu."
Al-Imran;26

Wallahualam.Semoga menjadi pedoman untuk seluruh umat manusia...

Thursday, February 5, 2009

PERAK..@#$%^&???



"Sesungguhnya Keadilan dan kebenaran itu amat dekat dengan orang-orang yang sabar dam perjuangan "

PEMIMPIN MUSLIM.....Di mana ???


Salam kasih buat semua pembaca yang dirahmati Allah SWT.

Saban hari kita dengar dari mana-mana sumber media (cetak/elektronik) menceritakan keadaan dunia semasa baik dalam mahupun luar negara.Hari-hari jika dikaji semula kita sebenarnya amat hampir dengan hari kiamat mengikut tanda-tanda yang telahpun Allah SWT sebutkan dalam quran al-Karim.Kita dapat lihat perebutan kuasa sana sini, buadaya fitnah pihak itu dan pihak ini, kerakusan pihak tertentu menindas dan menzalimi golongan lemas..

DI MANA PEMIMPIN MUSLIM kita???

Justeru ana menyeru sahabat-sahabat rakan-rakan agar kita terbit satu rasa kebertanggungjawaban kita untuk melahirkan pemimpin muslim sejati bukan sahaj untuk orang Islam tetapi umat sejagat.Dengan cara bagaimana???
Tidak lain dan tidak bukan hanyalah dengan ILMU kerana Rasulullah telah menegaskan dalam hadisnya berbunyi:

"Barangsiapa nak berjaya dunia,hanyalah dengan ilmu, siapa nak berjaya akhirat hanyalah dengan ilmu dan siapa yang nakkan kedua-duanya hanyalah dengan ilmu".

Jadi sekali lagi ana mohon kita semua supaya berfikiran matang dan dahulukan ilmu sebelum nafsu menrampas tempatnya.Satu lagi pesanan ana yang juga seringkali alpa dalam hidup seharian supaya sentiasa mengamalkan budaya menyiasat dan mengkaji sagala pekara terutamanya perkara-perkara yang melibatkan isu semasa kerana dalam dunia yang serba mencabar ini hanya sumber Allah(Quran) yang boleh dipercayai bukan lain-lainnya.

"PIMPINLAH KAMI KE JALAN YANG JAUH DARI FIYNAH DUNIA"

Wallahualam.