Wednesday, October 27, 2010

LAMBAIAN KAABAH


Firman Allah ta’ala:

“Mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, yaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Dan barangsiapa yang mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (QS. Ali Imran: 97).


Assalamualaikum wbt

Ada sedikit ruang untuk menulis...
Alangkah beruntungnya bagi mereka yang menjadi tetamu Allah SWT pada kali ini dan kita mengharapkan agar mereka mendapat haji yang mabrur.Kepada kita yang masih mencari ruang masa,kewangan dan tenaga untuk menjadi tetamu Allah, hendaklah senantiasa berazam untuk pergi ke sana suatu hari kelak walaupun ada yang menganggap ianya suatu yang mustahil jika hanya dibandingkan dengan kehidupan sekarang yang serba serbi kekurangan. Sesungguhnya kita perlu ingat tiada perkara yang mustahil bagi Allah SWT sekiranya Dia berkehendakkannya.
Dengan keazaman yang kuat itu, insyaAllah kita mengharapkan keajaiban Allah SWT memilih kita untuk pergi ke tanah suci.Kepada yang sudah pergi menjadi tetamu Allah berkali-kali, jangan pula kita bermegah kerana kelebihan tersebut sebaliknya menambahkan rasa syukur ke hadrat Allah SWT atas keizinan dan anugerah serta pinjaman harta yang kita perolehi di dunia ini untuk kita mengerjakan haji tersebut.

Sama-sama kita mendoakan kesejahteraan dan keberkatan jemaah haji seluruh dunia dalam perjalanan menyahut seruan Allah SWT pergi dan balik...

Wallahualam.....


Salman Razeni
EE of BPA

No comments: