Thursday, December 2, 2010

hukum Kasih Sayang


Assalamualaikum

Hari ni hari jumaat dan kebiasaannya lepas sembahyang jumaat kita mungkin pergi makan,lepak sebelum balik pejabat dsb. tapi mungkin sebab tajuk hari ni lain sikit, alkisahnya TERtengoklah rancangan Al-Hidayah (biasa x usik pun...he3)sebab tu terasa nak menulis berkongsi apa yang sedikit diberi olehNya.

Perkara seperti di atas adalah dirujuk...
Aik!macam surat rasmi daaa...

Saya suka untuk berkongsi apa yang dimaksudkan hukum dalam berkasih sayang. Dalam kita menjalani kehidupan dan semestinya menjadi lumrah manusia ingin untuk disayangi dan sampai masa akan berkeinginan untuk menyayangi.tapi apakah punca kenapa kasih sayang kian luntur dan ada yang sehingga tidak wujud lagi kasih sayang terutamanya dalam rumahtangga.

Sebenarnya, hukum kasih sayang adalah "KEDUA-DUA PIHAK MESTI MEMPUNYAIO KEINGINAN UNTUK MEMBERI KASIH SAYANG DAN BUKAN UNTUK MENUNGGU MENERIMA KASIH SAYANG DARIPADA ORANG LAIN".

Dalam kita berkasih sayang kita sering disalah tafsirkan oleh mengenai kasih sayang. Bagi memastikan kasih sayang terus berlanjutan biarpun berpuluhan tahun bercinta, berkasih, bertunang atau berkahwin dan berkeluarga, kesemua pihak mesti bersedia untuk MEMBERI kasih sayang dan bukan untuk menerima.Kalau ada di antara keduanya mempunyai perasaan yang senantiasa untuk menerima kasih sayang, maka tidak lamalah rumahtangga atau hubungan tersebut.

mari lihat secara logiknya (mentang-mentang orang teknikal, asyik tengok logik je!).
Secara logiknya, hari hari seorang isteri mengharapkan si suami memberikan kasih sayang kepadanya. Pada suatu hari si suami keletihan dan tidak berada dalam "mood" yang stabil, si isteri pula sibuk mengharapkan supaya si suami memberinya kasih sayang...tatkala beginilah pertengkaran, pergolakan dan pergaduhan sering berklaku dan sekiranya gagal mengawalnya maka akan terjadinya perpisahan atau perceraian. Ini kerana si suami berada juga dalam keadaan yang mengharapkan kasih sayang dan begitu juga si isteri mengharapkan kasih sayang suiami. Disebabkan kedua-duanya gagal memberi kepada individu masing-masing maka pertengkaran mula tercetus.

Senang kan???
Justeru, mulai daripada sekarang, saya mengharapkan kita semua memahami hukum berkasih sayang ini dan kita buang jauh-jauh hasrat,niat, perasaan untuk asyik ingin menerima kasih sayang sahaja.

Mari tingkatkan rasa untuk menyayangi....

Berkasih sayanglah mengikut keterbatasan agama!


Salam SAYANG!!!
Wallahualam.

No comments: