Sunday, December 5, 2010

Maal Hijrah 1432H

Assalamualaikum,

Teringat kenangan ketika berusia 6-11 tahun, di bangku sekolah rendah, tinggi badan masih x sampai semeter dan berat badana hanya sekitar 2o-25kg.
Ketika musim maal hijrah inilah lagu yang paling selalu kedengaran ialah lagu hijrah....

Sedikit petikan lagu:

"Hijrah itu pengorbanan,
Hijrah itu perjuangan
Hijrah itu persaudaraan
hijrah membentuk perpaduan"

Masa inilah dengan semangat yang luar biasa menyanyi dengan sekuat nada dan suara tapi sebenarnya kekuatan itu cuma sekejap dan penghayatan hijrah itu cuma bermusim dan menyingkap erti pengorbanan, perjuangan itu hanya sementara.

Setiap kali maal hijrah pastinya kita akan mendengar satu persoalan yang saban tahun ditanya Apakah makna Hijrah yang sebenarnya????

Persoalan ini jika diteliti mempunyai maksud yang terlalu luas dan subjektif.Individu yang berlainan akan mempunyai tafsiran yang juga berlainan mengenai makna dan erti sebenar hijrah.

Namun, asasnya, kehidupan manusiamemerlukan hijrah dan penghijrahan ini akan senantiasa berlaku secara sedar ataupun secara yang diluarjangka atau tidak sedar ianya berlalu.hijrah bukan sahaja merujuk kepada perubahan daripada perkara positif kepada perkara negatif tetapi hijrah juga boleh berlaku sebaliknya. Justeru mengahayati dan mendalami hijrah ini amat perlu kerana ia bisa mematangkan kita sebagai manusia yang sering dalam kealpaan ini.

Justeru, saya menyeru rakan-rakan sahabat-sahabat dan temana-teman, mari, mari kita sahut cabaran untuk berhijrah. Tidak kiralah berapa banyak dosa yang kita ada, dan berapa banyak kemurkaan Allah yang kita ada, sesungguhNya pintu taubat Allah senantiasa terbuka dan Allah SWT Maha Mengasihani.

Kesempatan yang ada ini, saya mengucapkan salam Maal Hijrah 1432H 2010 ini semoga ianya menjadi titik tolak untuk kita berubah kepada kehidupan yang lebih progresif, produktif dan berdaya saing selaras dengan Agama Islam yang kita anuti.

Wallhualam.

By;
Salman Razeni

No comments: